torsdag 30 augusti 2012

Virkad mössa i spiral, 5 storlekar.

 
Detta är en variant på "grundmönster till virkade mössor". Största skillnaden mellan dem är att dessa mössor, som också finns i 5 olika storlekar, virkas runt-runt i en spiral till skillnad mot den andra varianten som virkas "varv för varv". Den här modellen blir något "toppigare" än den andra. På sätt och vis är denna varianten lättare att virka eftersom man slipper byta varv, utan man bara virkar på. Men å andra sidan är det lättare att tappa bort sig, så det är bra att markera varje gång man byter varv med t.ex. en säkerhetsnål. Vill man ha en randig mössa, med en färg på varje rad, passar den andr modellen bättre. Men man kan göra andra roliga saker som att virka sm längsmed stolparna, som jag har gjort  på dessa. Då blir det ett spiralmönster med lite relief-effekt.

Virknål: 3
Garn: Tilda
Mönster finns här: Virkad mössa

27 kommentarer:

  1. Men oj så fin!! :) Tilda garn... inget jag har men liknande som passar nål 3 så kanske redan till helgen kan det bli en till liten och sedan stor! :) Tack fin du för fint mönster!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle vara så kul att se dina färgval om du virkade dessa. :-D. Vi har så olika stil, men ändå lika.

      Radera
  2. Aha, jag trodde man skulle virka runt runt på grundmönstret... där ser man! De här mössorna var ju verkligen jättefina! Jag lägger på minnet. =) Är smygmaskorna gjorda i efterhand?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-D Ja precis, de är påvirkade efteråt i de små "hålen" man ser mellan "stolpraderna".

      Radera
  3. Jättefina!!!
    Tack för alla jättebra tips!!
    Kram/Ingrid

    SvaraRadera
  4. Ohh fler mössmönster :-), superfina ska definitivt virkas en dag. Gillar spiraleffekten.

    SvaraRadera
  5. Fint :-)
    Jag trodde också att man virkade runt runt på grundmönstret. Men avslutar du varje varv med en smygmaska eller vänder du håll?
    Tack också för en fin och inspirerande blogg!!
    // Karin

    SvaraRadera
  6. :-D Ja, på grundmönstret avslutar jag med en sm, och ersätter första stopen med 3 lm. Vänder inte håll. medans här gör jag lite annorlunda i början för att få en snygg "Spiralövergång" och sen virkar runt runt. Ganska lika resultat egentligen men ibland passar ena sättet kanske bättre än det andra, beroende på vad man vill göra.

    SvaraRadera
  7. helt underbar mössa och jag har nu virkat den första delen. du skriver att man i slutet ska virka i bakre maskbågen, gäller det första varvet eller ska alla fm virkas i bakre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det gäller alla de sista varven. Så att det blis som en liten kand med horisontelle ränder :-D

      Radera
  8. Jättefint mönster! Har snart gjort klart min första. :-)

    SvaraRadera
  9. jag får inte till smygmaskorna på själva mössan. jämte själva maskan ser man tråden..det ser ut som en raksöm jämte. (svårt att förklara. ngn som vet vad jag gör för fel?) börjar jag med smygmaskorna på toppen eller botten av mössan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Du börjar från toppen (eller det gjorde jag iaf) . Det vaerkar som att du virkar på "fel" sätt då, för den raka sömmen skall hamna på insidan av mössan. Om du stoppar in virknålen från utsidan till insidan och drar upp tråden. Då är det en öggla runt virknålen. Förflytta virknålen toch stick ned den igen (det lösa garnet är helatiden på insidan av mössan)och fiska upp garnet och drag igenom ögglan du har på nålen...så fortsätter du så. Är du med??

      Radera
  10. puh. nu äntligen föll poletten ner...många test senare. nu svarar jag på mina egna frågor :)

    sista varven är i samtliga i sista maskbågen
    jag hade tråden på fel sida gällande smygmaskorna. tråden ska vara i mössan fast man virkar utanpå mössan. så man drar upp tråden genom mössan. jag började i nedre delen av mössan och slutade på toppen

    grymt mönster. tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...ja precis du hade visst svarat på dina egna frågor redan. :-D Ser jag nu ;-)

      Radera
  11. Vilka härliga grejer du gör!
    Snälla hjälp en nybörjare...jag har gjort en magisk ring ska jag gör lm och fm i ringens masker?? har precis lärt mej hst och st... du skriver öka i varje varv och sedan öka i varannan varv... hur ska jag öka? Förstår inte...
    Gjorde ett test men öppningen blev pytteliten typ som tummen....
    Hälsningar
    Virklina

    SvaraRadera
    Svar
    1. De första tio stolparna virkar du runt den magiska ringden. Sedan på nästa varv ökar du i varje st, så du får 20 st på varvet. Efter det ökar du i varannan stolpe så att du får 30 stolpar på det varvet...osv :-D

      Radera
  12. virkelina: att öka betyder att du gör dubbla maskor i samma maska. dvs öka i varje betyder att du i varje maska Virkar två stolpar. öka varannan betyder att du Virkar dubbelt i varannan. hoppas du förstår..

    du ska Virka i maskorna i den magiska ringen.

    när du får kläm på det är det här ett underbart och enkelt mönster. lucka till!

    SvaraRadera
  13. Hej! :) Jag ska virka denna mössa men har endast virknål nr 2,5 och nr 3,5, bör jag gå och köpa en nr 3 eller fungerar det med en mindre eller större? Har garnet Tilda. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag tror nog att 3,5 blir bättre än 2,5. Det går nog jättebra att virka med 3,5, men då kommer mössorna bli lite större än enligt mönstret, bara så att du är medveten om det :-D

      Radera
  14. Hej! Har nyligen hittat till din underbart inspirerande blogg och nu sitter jag med en spiralmössa som blev lite för stor då jag gjorde en tankevurpa, så det blev en mössa till mig istället för dottern, men när jag ska göra smygmaskorna för att få till spiraleffekten så blir det tokigt, för mössan liksom dras ihop och maskorna ser inte alls så luftiga ut som på dina mössor. Har du använt nr 3 även när du gör smygmaskorna, eller har du gått upp någon/några storlekar? Jag har testat med 3,5 en bit och det blir bättre men inte helt bra...

    SvaraRadera
  15. Jag undrar också hur man gör det mer "stretchigt"!

    SvaraRadera
  16. Tack för ett fint mönster! Jag har inget barn att virka till så jag gjorde en mössa till mig själv. :) Blev helt förälskad i spiralen!
    Så här blev den: http://pysseldrommar.wordpress.com/2013/05/06/virkad-mossa-i-spiral/
    Ha det fint! /Margareta

    SvaraRadera
  17. Hej

    Tack för fint mönster men jag förstår inte hur jag ska få till övergången snyggt. Är det hst i en stolpe, en fast maska i nästa stolpe eller hst + fast maska i samma stolpe (x2)? Hoppas du förstår frågan...

    Caroline

    SvaraRadera