tisdag 17 april 2012

Virka familjen Barbapapa, gratis virkmönster

Nu har jag finputsat på mitt mönster till Barbapapa ett tag och det känns äntligen redo att läggas ut här på bloggen. Jag har provat mig fram genom att virka med olika garner/storlek på virknål och kommit fram till ett resultat som jag är mycket nöjd med. Det är tight mellan maskorna så fyllningen inte syns igenom utan att det för den skull blir trögt och svårvirkat. Precis lagom! Var så goda: gratis mönster till familjen barbapapa

Om ni undrar vad det är Barbaflink kikar på med sitt förstoringsglas på sjunde bilden så är det chiliflakes ;-). Barbazoo är extra glad eftersom en lila fjäril har landat på hans huvud .
Här är gratis barbapapa+virkmönster.
Mitt virkmönster till Barbapapafamilj är gratis och finns om du klickar: här (innehåller virkbeskrivning till Barbapapa, Barbamama, Barbaflink, Barbaskön, Barbastark, Barbazoo, Barbafin, Barbabok och Barbalala med tillbehör) Av någon anledning blir det en blank sida mellan beskrivningen på Barbapapa och Barbamama så ni får fortsätta skrolla nedåt.
Lätt och gratis virkmönster till familjen barbapapa. Virka familjen barbapapa.
Om du vill virka en Barbapapafamilj efter mitt mönster, länka hemskt gärna till mig efteråt och/eller skriv en kommentar med länk till din blogg så jag kan kika. Kul att se:-)

48 kommentarer:

  1. Åååå, vilka bedårande figurer - en sådan detaljrikedom! Och vad otroligt fint att du delar med dig av mönstren! Min dotter kommer att få dåndimpen om hon ser dessa - hon är stormförtjust i Barbapapa!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  2. Oj vilka fina!! Så många fina detaljer!!

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt fina, vilket jobb du lagt ner! Kanske man skulle ta och prova ditt mönster... Tror du det går även om man inte är så virk-van?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att "virkmässigt" är det nog inga problem, det är egentligen bara att virka runt runt med ökningar och minskningar på några varv. Däremot vet jag inte hur lätt/svårt mitt mönster är att följa. Förstår du förkortningarna? Du får jättegärna försöka, och kör du fast så maila mig så hjälper jag dig!

      Radera
  4. Vilka fina figurer!
    Jag har också virkat en egen barbapappa en gång i tiden, men den blev aldrig färdig... Ligger fortfarande i någon påse någonstans.

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig familj!!

    SvaraRadera
  6. Helt underbara!!! Fantastiskt gjort av dig!

    SvaraRadera
  7. OJ vad fina... tänk å få va barn å få leka med dom =)

    SvaraRadera
  8. Så underbart fina! Så duktig du är.....

    SvaraRadera
  9. Oj, så fina saker du har här i din blogg. Jag håller just på att virka "Estellekoftan" enligt ditt mönster här i bloggen och idag tog jag mig friheten att länka hit till dig och just till det inlägget från en virkgrupp som jag är med på FB. När jag är klar med koftan ska jag lägga upp en bild på min blogg och länka till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Det får du gärna göra. Om det skulle vara något som är otydligt i mönstret så är det bara att fråga :-)

      Radera
  10. Underbar Barbafamilj!!

    Och jisses vad avundsjuk jag blev på dig som ska till Öland i helgen. Älskar Öland. Men jag får vänta till Kristi Himmelfärd tills jag får åka dit.
    Och ang. din present så tycker jag inte alls att den va så udda, snarare personlig ochhur bra som helst! :-)

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig familj :) gulligt av dig av dig att dela med dig av mönster. Kram Eva.

    SvaraRadera
  12. Underbart!! Tack så mycket för att du delar med dig. /Carolina

    SvaraRadera
  13. Vad glad jag blir! Jättefina Barbafigurer, jag måste göra dem - tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  14. Så härliga....Tack för att du delar med dig av mönster :)

    SvaraRadera
  15. Tack! Vad vänligt av dig att dela med dig av mönster!
    De är ju SÅÅ söta! :)

    SvaraRadera
  16. Jättefina! Tack för mönstret!

    SvaraRadera
  17. Jättefina. Tack för mönstret, skall lägga det på hög

    SvaraRadera
  18. Vilka sympatiska figurer!! I första gruppbilden syns det dessutom att Barbapappa och Barbamamma är upp över öronen förälskade i varandra! De är verkligen jättefina, allihop!

    SvaraRadera
  19. Jag undrar en liten sak om mönstret:
    När det står 2fm tillsammans ska man minska då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma. Ja det är helt rätt, med 2fm tillsammans menar jag minskning. Och när det står 2fm i nästa m så är det ökning. :-D

      Radera
  20. Tack för ett jättefint mönster :) Men jag har en liten fråga. När man ska göra den lilla kullen på tjejernas huvuden, ska man bara virka ihop två maskor hela tiden runt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På varv 21 virkar du en fm, sedan ihop två fm, virkar en fm, virkar ihop två fm osv...på varv 22 virkar du ihop två fm hela tiden utan några fm emellan.( Det står varv 21 två gånger, det skall stå varv 22 andra gången. Så totalt 23 varv alltså)

      Radera
  21. Dessa ska jag virka åt min autistiska son som älskar barbapapa! Tack!!

    SvaraRadera
  22. Tack så mycket för det fantastiska mönstret!! Ska virka hela familjen till mitt barnbarn i julklapp. Hon kommer att bli såå glad. Vilken tur jag hittade hit!
    Stor kram och tack igen från Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. var har du hittat mönstert på barbapapa familjen

      Radera
  23. hejsan
    vad fina dom är familjen barbapap
    var kan man hitta mönstert
    jag kan inte hitta det här på sidan
    eva:)

    SvaraRadera
  24. Men så fina!!! Älskar alla detaljer som du gjort. Jag har länkat till detta inlägg från min blogg, ville dela med mig av ditt fina mönster samt lånat en av de fina bilderna. Jag kommer försöka börja virka inom kort, förekommer mycket Barbapapa-tema på mitt nya jobb så tänkte göra några för eget bruk. Kan höra av mig när jag känner mig färdig med familjen ifall du vill kika :) Trevlig helg
    //Helene

    SvaraRadera
  25. Tack för mönstret! Uppskattade det mycket! Har idag gjort klart min första familjemedlem.

    SvaraRadera
  26. Va underbara! Så fantastiska små varelser!

    SvaraRadera
  27. Ååh, schyst att du delar med dig av mönstret gratis! Min guddotter kommer att bli så glad..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog sin lilla tid med alla detaljer och annat som kom emellan. Men nu är de äntligen klara! Tack för mönstret än en gång!

      Radera
  28. Tack för en super-fin blogg! Jag har gjort en nästan hel familj till en barnvagnsmobil med hjälp av ditt mönster och länkat till dig, tack!

    SvaraRadera
  29. Tack för en super-fin blogg med bra inspiration! Jag har gjort en nästan hel familj till en barnvagnsmobil med hjälp av dina mönster, länkat till dig! Tack!
    Lisa

    SvaraRadera
  30. Tack för ett fantastiskt mönster! Jag har virkat hela familjen och gjort en mobil till som nu sitter över skötbordet, sonen på 6 veckor blir alldeles lugn och glad när han ser den, innan den satt där hatade han skötbordet. Om du vill se resultatet finns det här;
    http://fittforcefive.wordpress.com/2013/01/31/babymobil-med-barbafamiljen/

    /Sofia

    SvaraRadera
  31. Jag skulle så gärna vilja ha detta mönster men det går inte att komma in på mönstersidan! Hur gör jag nu??

    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  32. Helt plötsligt kom mönstret fram efter flera reloads :) Tack för att du delar med dig av alla dina fina mönster på bloggen!!

    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  33. Å så häftigt. Letade garn på google och fann din sida. Tänkte börja virka igen (ca 20 år sen sist). Nu fick jag ju hur mycket inspiration som helst. Den här familjen är en stor favorit ifrån barnsben, så jag ska ge mig på och se om jag fixar det hela :). Du är otroligt duktig och tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  34. helt underbara, måste bara göra en mobil till mitt barnbarn.
    Tack, för att du delar med dig av dina mönster.

    SvaraRadera
  35. Kan inte läsa mönster alls, men ska testa göra dessa efter "eget mönser" å hänga i vagnen till bebis som kommer i oktober ! Tack föe tipsen!

    SvaraRadera
  36. Filen är trasig så mönstret går inte ladda ned.

    SvaraRadera
  37. Hej!

    Jag försöker lära mig att virka din fina barbapappafamilj, men jag som nybörjare undrar hur man gör ögonen?

    Ett stort tack för mönstrena!

    SvaraRadera
  38. Så fina! O så generöst av dig! Jag kan läsa mönstret om jag öppnar det i Chrome.

    SvaraRadera
  39. Tack för det superfina mönstret! Jag bara undrar, hur ska man göra blommorna på barbamammas huvud?

    SvaraRadera
  40. Tack för mönstret. Har virkat 2 familjer, en till mina dagbarn och en till vår dagbarnvårdarlokal.

    SvaraRadera