onsdag 27 juni 2012

Grundmönster till virkade mössor, 5 storlekar

Jag har ju lovat att lägga ut ett grundmönster till virkade barnmössor. Det tog lite längre tid än vad som var tänkt men nu är det äntligen klart.





Hela mössan virkas med st, förutom sista biten, som virkas med fm i yttre maskbågen

Virknål: 3
Garn: Tilda

Länken är ändrad 2014 och du hittar numer mönstert här: (klicka på länken): Virkade mössor

Storlekgduide barnmössor:
(Observera att omkretsen på de färdigvirkade mössorna blir MINDRE än omkretsen enligt storleksguiden, då det är blir stretchigt när man virkar)

 Ålder
storlek (cm)


0-3 mån
40
3-6 mån
42-44
7-12 mån
44-46
9-12 mån
48-50


43 kommentarer:

  1. Superfina mössor!! Kan väl även vuxna ha?!
    Har smakat saften. God!
    Carin

    SvaraRadera
  2. Jättefina!! Väl värt väntan :)

    SvaraRadera
  3. Jag är väldigt förtjust i blommorna och fjärilarna - och minirosetterna, men de har jag kunnat göra sj;) Men finns det nån video på hur man gör de andra två också? Jag är ingen virkare så jag behöver det =P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen som jag vet på rak arm. Men jag är övertyga om att det finns på någon liknande blomma och fjäril iaf. Jag skall undersöka saken ;-)

      Radera
    2. Hittade denna: http://www.youtube.com/watch?v=v_0L152d1oc Inte helt optimal menlite hjälp kanske. Sen på blomman har jag en steg för steg beskrivning, kolla blanf mina mönster :-D

      Radera
  4. Hej,
    Jag ska sätta igång och virka dina fina mössor nu i sommar tänkte jag!
    Undrar bara, efter 1a varvet stolpar virkar du då vidare i spiraler eller gör du en smygmaska och luftmaskor innan nästa varv??
    Sommarhälsningar från Wien
    Karin-Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga! Jag sluter med smygmaska, och ersätter första stolpen i varje varv med 2 luftmaskor :-)

      Radera
  5. Hej!
    Jag undrar vad du anser om försäljning av mössor som använder ditt grundmönster? Modifieringar kommer jag göra och använda lite andra struktur- och mönsterstygn, men ditt grundmönster är underbart bra! Givetvis kommer det stå att det inte är mitt mönster, men hur ställer du dig till detta?

    blogg:
    www.labellavida.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att höra att du gillar mönstret! Det går bra att sälja mössor som är gjorda efter det, och länkar du till min blogg blir jag jätteglad!
      Ha en skön helg!

      Radera
    2. Åh vad kul! Tack för det :) Då länkar jag till dig! Fina grejor du gör!

      Radera
  6. Jättefina!
    Hur mycket garn går det åt per mössa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan några extra detaljer, bara virkat efter mönstret med stolprar, så räcker ett nystan även till största storleken. Ganska precis. Håller just nu på och virkar en "blåbärsmössa" i näst största stl. Då räcker ett nystan med. :-)

      Radera
    2. Tack!!!
      Kunde inte vänta så jag var och köpte ett vitt tildanystan till min bebis i magen. Tänkte jag skulle virka två stjärnor i olika färger som jag kan fästa på när jag vet om det blir en flicka eller pojke. Könsstereotypt, jo, men annars försöker jag undvika det ;-)

      En fråga till... Ska man tvätta mössan? Hur?

      Radera
    3. Vad kul att höra!! Skulle vara kul att se dem på bild när de är färdiga :-D

      Ang tvätt så är det 40 grader maskintvätt som gäller. Jag har tvättat flera av mina salster och formen har hållt sig superbra. En av anledningarna till att jag gillar Tildagarner så mycket (Ytterligare ett plus är det stora färgsortimentet)

      Men om man skall tvätta det innan använndning vågar jag inte svara på. Köpta kläder tvättar jag alltid, efter ett tillfälle då min son fick en allergisk reaktion på ett otvättat plagg. Med mina virkningar däremot har jag slarvat. Det har gått bra, men det är ju inga garantier. Jag skulle nog ringa och fråga Svarta Fåret själva om det. Här är numret: 031-99 65 90

      Radera
  7. Hej.
    Subblade in på din blogg i förmiddags av en slump.. Det resulterade i att jag nu har varit nere på byn och köpt min första virknål och tilda- och candygarn, tänkte vika en mössa till mitt lilla hjärta.
    På tal om hjärta..vet du hur man kan virka ett hjärta och en ängel?

    Undrar även vad en magisk ring är (har aldrig virkat förut)..

    Jättefina mönster och bilder! Verkligen inspirerande!!

    Kaisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, vad glad jag blir :-)

      Hjärta hittar du här: http://ianyckelpiga.blogspot.se/2011/04/hjartligt-monster.html

      eller mitt egna avlånga hjärta:
      http://mestvirkat.blogspot.se/2012/05/virkmonster-avlangt-hjarta.html

      och en ängel hittade jag här när jag letade:
      http://www.youtube.com/watch?v=ABxj52CpLKc

      Magisk ring: http://mestvirkat.blogspot.se/2012/05/lankar-till-gratis-virkmonster.html

      Radera
    2. Hej tack för fin sida ,fina saker dungar,
      Jag har letad efter hur vid och bred skal en baby mössa va och till äldre barn med.
      Du bärettar hur många sentimentet runt huvetv men jag behöver veta hur höga skal dom va ,eller många cm hög.
      Jag er i Usabpch mina barnbarn i Sverige .
      Skulle vara tacksam för svar för jag skulle så,grena veta detta
      Mvh
      jenna

      Radera
  8. Hejsan, sitter och virkar på en mössa just nu men kom på en liten fråga. När man bytar till de fm ska man ju virka i bakre maskbågen gäller detta endast första varvet eller alla varven med fm?
    Supertrevlig blogg du har är här inne varje dag och kikar. Har gjort en variant av fluga ifrån ditt mönster på rosett/fluga. Finns att skåda på min blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Alla varven som är virkade med fm har jag virkat i bakre maskbågen :-)Så att det blir "randigt"

      Radera
    2. Tack för svaret. Nu har jag lagt ut mössan på bloggen om du vill kika på hur min blev.

      Radera
  9. Hej!
    Jag skulle virka en barnmössa häromkvällen men gode tid så den blev! Det blev som en enda stor cirkel, kan du ha en aning om vad jag gjorde för fel? Annars verkar den snabbt gjord och det är ju suveränt nu när hösten kryper närmare och närmare. =)

    Tacksam för tips.

    /Marie-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie-Louise! På din beskrivning låter det som att du har fortsatt att öka antalet maskor även där du bara skall virka "runt runt". När du ökar så blir det, som du beskriver, en rund platta = toppen på mössan. Sedan när du virkar runt runt utan att öka några maskor blir det som en tub= sidorna på mössan. beroende på vilken storlek du virkar är det olika antal varv som man ökar under, men de sista 8 - 11 varver (beroende på storlek) innan du endast virkar i yttre maskbågen, skall du inte öka något utan bara virka på med stolpar.

      Blev du något klokare?:-D

      Radera
  10. Hej! Har virkat en av dina fina mössor precis, men upptäckte att det är luftmaskor i varje första maska o avslut med smygmaskor..... Jag har bara virkat st runt hela. Varför virkar man inte st runt hela varven? ( nybörjare så det kanske är en dum fråga)
    Tack för härlig inspiration!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria. Det går jättebra att virka runt runt med, då blir det mer som spiraleffekt. Vill man ha en randig mössa, med en färg på varje rad, passar denna modell bättre eftersom den inte blir "sriralvirkad" Jag har en liknande beskrivning på det du har virkat här: http://mestvirkat.blogspot.se/2012/08/virkad-mossa-i-spiral-5-storlekar.html

      Så det är helt enkelt bara en smakfråga, vilket av sätten man vill virka på. Antalet stolpar per rad blir ju densamma. :-D

      Radera
  11. Jättesött mönster! Hur gör du blåbäret? Gör du prickarna, med stolpar eller fm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Blåbären på mössan i inlägget du syftar på är är virkade av sk popkornmaskor. Så jag har ersatt en stolpe, med ett popcorn lite här och var där det passade :-D Ett popcorn virkar du såhär: http://mestvirkat.blogspot.se/2012/07/virkad-popcornmossa-i-dagsljus.html

      Radera
  12. Vilka fina mössor och mycket mer...! Hamnade här efter att sökt virkade mössor till bebisar. Har precis gjort en virkad kofta och vill göra en matchande mössa till. Det blir stl 0-3 månader. Hittade ditt grundmönster. Tänkte istället göra fm eftersom koftan är i dett. Men då kommer ju inte längden på mössan stämma eftersom ditt mönster är i stolpar. Min fråga är: hur "lång" är mössan när den är färdigvirkad? Hälsningar Anna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt för sent svar. Den är runt 12 cm hög.

      Radera
  13. Hej! Virkar först gången någonsin.... Håller på med mössan för 0-3mån. Gjort sex varv o 3lm o en sm i varje varv som det står. Men ska jag fortsätta med det i varv 7-15 och 16-19? Det känns som den blir större av luftmaskorna?
    Hälsningar
    Nybörjare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och förlåt för sent svar. precis som Maja skriver så ersätter de tre luftmaskorna en stolpe :-D

      Radera
  14. Hej! Jag stickar mössan för 0-3mån. Det här med att ersätta första stolpen med 3lm och sista med en sm, ska man fortsätta med det även när man slutat ökningars 7-19? Varven blirnju större av de där tre luftmaskorna....
    Tack för bra sida! Är hel nybörjare....
    /anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. nu kan jag såklart inte svära på detta eftersom jag inte är "mest virkat":) MEN de tre luftmaskorna ersätter ju en stolpe så dom ska inte göra mössan större...sm som man avslutar med ska med andra ord virkas i lm nr 3 (eller har jag helt fel?).

      Radera
  15. Hej!

    Jag har inte virkat sedan jag gick på syslöjd för många år sedan (12 år tror jag), men nu har jag kommit på att jag vill virka en mössa till min man. Eftersom dina beskrivningar här på bloggen är så bra känner jag mig rätt så säker, men det jag undrar är hur jag gör med storleken. Det här mönstret är ju för barn. Hur gör jag om jag ska göra den för ett större huvud? Jag förstår att det behövs fler maskor, men hur många?

    Tack tack!

    /N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, du behöver öka ytterligare ett varv. Virka efter den största storleken, men efter varv nia fortsätter du att öka i var tionde maska på varv tio, och ev i var elfte m på varv 11 beroende på hur tor du vill ha den. Sedan virkar du 12 varv utan ökningar och de 6 varven i yttre maskbågen :-D

      Radera
    2. Skrev just ett lååångt svar till dig men det försvann när jag skulle publicera. Men principen är att du efter varv nio fortsätter att öka. I var tionde maska på varv tio och på var elfte varv på varv elva. Sedan 12 eller 13 . arv utan ökningar. Och avsluta med 5-6 varv fasta maskor i yttre maskbågen

      Radera
  16. Hej! Har virkat en mössa efter ditt grundmönster. Det blev en nallemössa. Kolla gärna :)

    SvaraRadera
  17. Hej! Tack för mönstret - jag gjorde en mössa till en liten Ylva: http://instagram.com/p/UlT_Ejyuhl/

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Följer instruktionen i hur man gör en mössa för 0-3 mån. Men det verkar så stooor!?? Ska den vara så eller är de stora i mönstet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej Alexandra. svaret på fråga är både ja och nej. för en nyfödd är väl tanken att man kan vika upp mössan medans för en 3 månaders börjar den bli mer lagom. jag kan mäta min mössa senare idag för mått, så kan vi jämföra. virkar du med tildagarn och virknål 3? man virkar ju olika hårt, men SÅ stor skall den inte bli som jag får uppfattningen att din blir. har du kontrollräknat antalet stolpar på varvet så att det inte har råkat bli fler ökningar, vilket kan vara lätt hänt. återkom gärna med information om ditt mössmått.

      Radera
  19. Hej, vilka fina mössor !
    Jag försöker virka en mössa för första gången någonsin enligt mönstret 1, 5 år -3 år men varje gång blir det i barbiesstorlek så jag funderar på vad jag gör för fel. Jag undrar om jag har missuppfattat ökningen, om det exempelvis står öka i var tredje maska har jag uppfattat det som att jag hoppar över två maskor och sedan gör dubbelt i den tredje men är det kanske så att jag ska göra en stolpe i varje maska i varje varv men bara öka i var tredje, fjärde osv......?

    Tack för att du lägger ut dina fina mönster !

    SvaraRadera
  20. Jättefina mönster du delar med dig av. Jag har just stickat en uggletröja med en egen mössa till, då det inte fanns
    något mönster på mössan. Nu vill jag förstås virka en av dina också eftersom de ser så gulliga ut.
    Jag är glad över att jag har massor med olika Tilda garner hemma,så jag börjar strax. Mössan är till mitt barnbarn som kommer vilken dag som helst.
    Tack snälla för att du delar med dig av dina mönster.

    SvaraRadera