söndag 19 februari 2012

Mönster virkad stjärna

På en av mössorna som jag har virkat är det en stjärna på. (Mössorna kan ni se här)  På den virkade stjärnan har jag sytt fast en stjärna i skinn. (Som har suttit på något av min fars plagg. Skinnet alltså. Inte stjärnan :-))



Så här kan du virka en ganska stor stjärna:
(Drygt 13 cm från spets till spets. Med virknål 4.)

Virka 5 m i en magisk ring och slut dem  med 1 sm i första m.
V1: Virka 2 fm i varje m (10)
V2: Virka 1 fm i första m, 2fm i nästa. Upprepa varvet ut (15)
V3: Virka 1 fm i de två första m, 2fm i tredje. Upprepa varvet ut (20)
V4: Virka l fm i de tre första m, 2 fm i fjärde. Upprepa varvet ut (25)
V5 Virka 1 fm i de fyra första m, 2 i femte. Upprepa varvet ut. (30)
V6: *Vika 8 lm. Virka sedan 1 sm i den 2:a lm från nålen, 1 fm i nästa lm, 1 st i  nästa lm, 1 dst i nästa lm, 1 3stolpe i nästa lm, 1 4stolpe i sista lm. Hoppa över 5 fm från varvet under och gör en sm*
Upprepa*-*. Totalt 5 ggr. Klipp av tråden och fäst.

Ni förstår vad jag menar med 3 och 4 stolpe? När man virkar dubbelstolpe (dst) lägger man ju garnet två varv runt virknålen. Med "3 och 4 stolpar" menar jag att man lägger garnet 3 resp fyra varv runt virknålen :-)

Kan verka lite krångligt men när man väl har tagit sig igenom att virka en stjärna går det av bara farten sen!

3 kommentarer:

  1. mössan med stjärnan på är ju riktigt snygg, vill ha!:)

    SvaraRadera
  2. Hej, använde mig av ditt stjärnmönster till virkade fickor på en kofta. Tack!

    SvaraRadera