måndag 1 april 2013

Steg för steg-beskrivning virkad mössa


 
Jag virkade en gul liten vår-mössa till min kompis son för ett tag sedan.
Fler mössor kommer det virkas under våren så jag tänkte visa hur jag gör för att få en snygg "övergång" mellan raderna. Grundmönster till virkade mössor i 5 olika storlekar hittar du här. Och nedanstående bilder är tänkta som en hjälp just vid varvbytena.
 
 1: En magisk ring. Du kan som ett alternativ till magisk ring virka 2 lm,
och sedan virka i 2:a lm från virknålen
 2. Virka 3 lm (Denna lm-kedja ersätter första stolpen)
3. Virka ytterligare 9 stolpar (st)
 4. Stick genom virknålen i maskan precis till höger om första st du virkade.
5. Drag genom garnet. (en sm alltså)
 6. Nu börjar du virka på nästa varv och det första du gör är att virka 3 lm, som ersätter första st.
 7. I maskan allra närmast till vänster om botten på lm-kedjan virkar du första st
 8. Virka 2 st i varje m och när du har 20 st så....
 9.....sluter du med...
 10....en sm.
 11. Och så här fortsätter du. Börja varje varv med 3 lm. Första st i samma m, direkt till vänster, precis som innan.
 12. Och när du virkat klart varvet....
 13....så sluter du med en sm.
14. Och börjar med 3 lm. Ser du hur fint det blir? Man ser knappt "skarvet" 
 15. Så här ser det ut på undersidan
16. Så här ser det ut efter 7 varv.

11 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig i steg för steg. Det är så himla mycket roligare att virka när man ibland kört fast.

    Otroligt fint resultat men den som bär mössan är ju finast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så. Tycker också mycket om bild- och filmbeskrivningar.

      Radera
  2. Va fint det blir! Men ska jag vara ärlig så förstår jag inte hur gör trots dina fina bilder. Haha. Men när du avslutar ett varv så gör du inte smygmaska i tredje luftmaskebågen utan i nästkommande stolpe? För då känns det ju konstigt för då blir det ju 9 stolpar på varvet istället för 10 stolpar. Förlåt om jag är allmänt virrig och IQ-befriad men hade varit kanon att lära sig trixet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din fundering..Första stolpen du virkar virkar du ju i samma m som de tre lm virkas upp ur. Så det blir ju som två st, så då blir det rätt antal st på varvet.

      Radera
  3. Tack för ditt fantastiska grundmönster! Sonens mössa blev färdig idag och nu vill dottern också ha en så jag virkar vidare. Jag kommer vara så nöjd varje gång de använder sina fina mössor!Tack igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra. Blir nyfiken att se bilder :-)

      Radera
  4. Vilken fin mössa och mönster!!! Jag har ett tips för att undvika skarv - virka bara runt runt utan att smygmaska ihop varje varv - fungerar toppen och skarv undviks!!! Ha det gott!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, det kan vara jättesmidigt. Men ibland, text om men vill ha ränder varannat varv i olika färger så är detta ett bra alternativ tycker jag :-D

      Radera
  5. Gillar dina mössor , det gör mitt barnbarn också. Har du mönster till 2-3 år eller hur ska jag öka på storlekarna ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Jag har faktiskt inte testat att göra dem större men der borde ju gå jättebra. Börja med att öka ett extra varv, genom att göra lika många ökningar som du gjorde på föregående varv. Om det var i var tionde maska du ökade i föregående varv så ökar du nu i var elfte. Verkar det lagom så virka på utan ökningar till lagom längd. Och verkar det för lite så gör ytterligare ett varv med ökningar, så i var tolfte maska. Skulle du vilja öka ännu mer så blir det i var trettonde maska nästa varv, i var fjortonde varvet därpå. Du ökar alltid totalt 10 m.

      Radera
  6. Hej. Hur gjorde du den nedre kanten på mössan?

    SvaraRadera