söndag 14 april 2013

Virkad megamormorsrute-gallerfilt.


 


Den bästa filten på våren/sommaren att ha med i barnvagnen tycker jag är en gallerfilt.  Jag har tidigare virkat en annan variant, den kan du se här.

Om du vill virka en sådan här gallerfilt så gör du så här:

Virknål: 3
Garn: Tilda

Ersätt första dst på varje varv med med 4 lm.

Virka kring en magisk ring:
v1: * 4 dst, 4 lm* tot fyra gånger. Slut med en sm
De 4 lm bildar hörnen på filten.
Kommande varv: virkar du en dst i varje dst från föregående varv och i ögglan på hörnen virkar du *2 dst, 4 lm, 2 dst". Du ökar alltså med 16 dst på varje varv.
När du har lagom bredd på filten (min ät 80 cm) så slutar du att virka runt runt och virkar iställetvirkar du fram och tillbaks med dst på motstående sidor tills du har den längd du önskar. (MIn är ca 100 cm)
 Kanten runt filten är virkad med relief dst. Istället för att virka i maskan på dst från föregående varv så virkar du runtom st. Varannan gång framifrån och varannan gång bakifrån.

3 kommentarer:

  1. Åh så fin! Vilka härliga färger.

    SvaraRadera
  2. Å vad glad jag blir! Har sett något liknande i affären för 599:-!!! Har letat mönster utan resultat. Tack =) Tänkte virka denna eller den andra...måste bestämma mig. Men jag kan undertiden ordna garn. Hur många nystan behövs?

    SvaraRadera
  3. Jättefin! Har aldrig virkat någon gallerfilt trots att jag har tre barn och älskar gallerfiltar...

    SvaraRadera