tisdag 27 november 2012

"Sticka och skicka", Presentation av färgkombination ett.

 
 

 

Det har varit rena julafton för mig att få öppna paket efter paket med inkomna stickade och virkade plagg. Och vilket resultat. Jag saknar ord.

För er som undrar vad detta handlar om så har jag fått hjälp med att sticka och virka ihop tre babykit med förbestämda färger (allt är virkat i garnet Tilda, Svarta Fårer) . Du kan läsa om projektet och vilka som deltagit här: "Hjälp mig att hjälpa nyfödda småttingar att slippa frysa"  Dessa plagg kommer genom en volontärarbetande läkare att skänkas till nyfödda barn i Zambia.

Kan en stickad kofta verkligen göra nytta i Södra Afrika, där det råder subtropiskt klimat, kanske du undrar? Jo, läkaren Britt Gustavsson, som arbetat i Mpongwe i Zambia, kan intyga att de varma kläderna behövs.
 – Ett barn som drabbats av undernäring behöver värme medan kroppen återhämtar sig, I två omgångar har Britt rest ner till Zambia och tjänstgjort som läkare på missionssjukhuset i byn Mpongwe. Hon säger att det är bland det mest fantastiska hon gjort i livet. (Läs mer om detta: här)

Ett stort TACK till alla er som hjälpt mig med detta. Jag har nu packat ihop de tre kiten och skickat dem vidare. Med paketet skickade jag en litet kort där jag skrev vilka som har deltagit och jag skrev även att det vore väldigt kul att få se bilder på de små bebisarna när kläderna har mottagits. Så vi får se hur det blir med det, jag håller tummarna!

I morgon presenteras färgkombination två och på torsdag färgkombination tre.
 
 

28 kommentarer:

  1. Wow! Vad mycket fint! :) Kul att så många har engagerat sig i projektet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow !!! Helt underbart.... :)

      Radera
  2. Du milde så mycket fint. Så många duktiga människor det finns. Man blir glad i hela kroppen av att se det här.

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara kläder och filtar du gjort, jätte fint.

    SvaraRadera
  4. Det blev väldigt fint tillsammans! Du får gärna skriva vem som gjorde vad så att man kan fråga efter mönster :) Skulle gärna göra den virkade koftan till min tjej!

    SvaraRadera
  5. Hejsan! Jättefint blev det tillsammans, fina färger du hade valt ut, ska bli spännande att se hur det är i morgon. Karin

    SvaraRadera
  6. Men oj så snyggt!! Ziczac filten...? Finns det mönster till den?
    //Sandra

    SvaraRadera
  7. Ljuvlig filt! Skönt att få hjälpa!

    SvaraRadera
  8. Det blev jättefint , snygga färgkombon du komponerat. ha det fortsatt gott

    SvaraRadera
  9. Jättefint! Kul att göra det tillsammans, återkommer imorgon och på torsdag för att se de andra färgerna!

    SvaraRadera
  10. Vilket fantastiskt projekt, jag är djupt imponerad! Och vilka vackra och söta kläder!

    SvaraRadera
  11. Underbart med människor som bryr sig!!! Vad kan jag göra?
    Ha de..

    SvaraRadera
  12. Ja men oj vad fina grejer!!!!

    SvaraRadera
  13. Så fantastiskt fint det blev! Ett otroligt bra initiativ...jag är gärna med om det blir fler gånger!
    // Karin

    SvaraRadera
  14. HELT LJUVLIGT! Och vilket superbra initiativ du tog! Bless you all! /Carol

    SvaraRadera
  15. Åh så fina saker! Härlig färgkombination. Väntar med spänning på resten av paketen! kram Ingela

    SvaraRadera
  16. Stor cred till dig som drog igång och organiserade detta och naturligtvis även cred till de som har bidragit!

    SvaraRadera
  17. Sakerna är jättefina dom kommer nog att bli väldigt omtyckta. Jag tycker att det här var ett jättebra initiativ :)

    SvaraRadera
  18. Fina kläder som kommer att värma de små. Kunde inte virka/sticka pga operation i handen. Kan bli en annan gång kanske. Det är ju inte det första projektet du dragit igång.
    Det skulle var kul att få veta vilket mönster omlottkoftan är stickad efter. Eva

    SvaraRadera
  19. Ja, det var snygg färgkombo! Skulle också vilja veta vilket mönster som använts till den virkade koftan...

    SvaraRadera
  20. Fantastiskt initiativ, jag är gärna med igen. :)
    Mönstret till den virkade koftan hittade jag här på bloggen,"Estellekoftan".
    // Lisa

    SvaraRadera