söndag 31 mars 2013

Lassekoftan - virkad kofta med prickar

 
 




När jag satt på ett Café i Kungsbacka och virkade på den här babykoftan kom Lasse Kronér fram och frågade vad det var jag virkade.  Han tyckte det var väldigt fräckt att jag satt och virkade en kofta utan någon mönster. Fast jag hade ett mönster egentligen - i huvudet!

Koftan är virkad utifrån Annas hexagonkofta och det mönstret hittar du här. Och när man väl förstår hur man virkar är det bara att "virka på" Jag lade på några extra varv med fm längst ned och längst ut på ärmarna och sedan sydde jag på en massa virkade turkosa prickar.

Jag har virkat koftan i garnet Tilda och virknål 3.
En prick virkar du såhär:
Virka 5 fm runt en magisk ring och slut med en sm (5).
Virka sedan 2 fm i varje m (10)

En liten parvel skall få koftan i doppresent.

Det här är mitt bidrag till månadens pyssel hos Fiffiga Systrar.

2 kommentarer:

  1. det blir en fin doppresent! Jasså jag visste inte att Lasse krona var intresserad av virkning.

    SvaraRadera
  2. Haha, kan du inte virka en i vuxenstorlek till Lasse kanske? Fin kofta! /Elin

    SvaraRadera