fredag 8 mars 2013

Virkad babymössa med öronlappar


 
Äntligen äntligen äntligen skall jag få träffa min "nyfödde" brorson. Han föddes för drygt en månad sedan men eftersom ögon/öron/bihåleinflammationer har vandrat runt i vår familj sedan mitten av januari, så har vi tyvärr inte kunnat hälsa på den lille killen än.

Den här babymössan virkade jag till honom igår.



Såhär har jag virkat mössan:

Virknål: 3,5
Garn: Baby Merino

Jag följde mitt grundmönster, storlek 1-3 månader, tom varv 6.

Varv 7- 15 virkade jag reliefstolpar, varannan framifrån och  varannan bakifrån. Börja med en reliefstolpen framifrån. När du byter varv virkar du en reliefstolp framifrån, då reliefstolpen under är virkad framifrån, och bakifrån då relieftstolpen under är virkad bakifrån. När du är klar med ett  varv så virkar du en sm och sedan 3 lm. Denna lm-kedja ersätter INTE någon stolpe utan du börjar att virka en reliefstolpe framifrån på den reliefst du har under dig. Lm-kedjan kommer hamna lite bakom då och kommer inte synas sedan.

V16- fm runt hela (tot 70)
Virka sedan 46 fm. Över dessa virkas öronlappar och nacke.
På de 16 yttersta virkar du öronlappar såhär:
Virka 16 fm.
Virka fram och tillbaks 8 varv och minsta 1 m p varje varv genom att hoppa över första m. Du kommer att ha 8 fm på sista varvet.
Gör lika på andra öron lappen.

(Mellan öronlapparna skall du ha 14 m som är nacken).

Virka ett varv med sm runt hela mössan.

Band: Virka 50 lm (tot 6 band)

Sy på 3 lm-kedjor, längst ned på resp öronlapp, och fläta ihop dem.
Knyt en knut längst ned på flätan.

5 kommentarer:

  1. Jättesöt mössa. Tänkte virka en mössa till hösten då han sitter upp bagnen. Och jättefina luftballonger. Gillar de färgglada korgarna.

    SvaraRadera
  2. Mönstren med relief stolparna gjorde verkligen det där lilla extra! Jättefin mössa! :-)

    SvaraRadera
  3. Mönstren med relief stolparna gjorde verkligen det där lilla extra! Jättefin mössa! :-)

    SvaraRadera
  4. Fin! och en mössa som är perfekt för en liten baby!/ Annika

    SvaraRadera
  5. Wow va fin, håller på som bäst att försöka lära mig virka nu när jag är mammaledig. Hur många stolpar blir det på varje rad undrar jag? Kanske dum fråga men är ju nybörjare!

    SvaraRadera