söndag 23 september 2012

Virkad mugghållare


 Idag ligger jag på sofflocket och återhämtar mig. Det känns i kroppen att man har börjat jobba.

Jag gillar hösten, och tycker det är en mysig årstid. Plus att det finns så fina saker att virka. Mysiga koftor, mössor, filtar osv. Har ni testat det nya ullgarnet Ulrika förresten? Det är riktigt mjukt och skönt. Till och med jag som är känslig mot "kliiga ullkvaliteter" kan ha detta garn mot kropppen. Rekomenderas! Jag köpte hem några nystan i höstiga färger som jag har virkat mössor av. När jag har återhämtat mig klart skall de visas här på bloggen.

Nu skall jag vila/virka vidare, med en kopp te framför öppna spisen. Muggfodralet (Så man inte bränner sig på take away-muggar") har jag virkat med tekniken Broomstick Lace.
Jag har använt garnet Tilda och virknål 3 resp 12. (jag virkade runt en virknål istället för runt en sticka). Jag lade upp 20 lm och virkade totlalt 15 rader med "loopar". Då blev det lagom till en stor take away-mugg ;-)

Ha en skön söndag!

13 kommentarer:

  1. Vilken fnurlig grej! Är det ok att använda din idé?
    / Petra

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har använt bomullsgarnet soft cotton från Järbogarn och virknål nr 3 till min glassbägare. Ha en bra kväll, Karin

    SvaraRadera
  3. Superbra idé! Jag har snygga muggar som inte går att använda för de blir så varma!
    Dock ser mönstret väldigt avancerat ut, ska göra ett försök...
    Melodys matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite klurigt innan man har kommit på hur man gör. sedan går det snabbt. Annars kommer ett enklare mönster på liknande "koppfodral" i veckan! :-D

      Radera
  4. Kul!! Och framförallt jättefint, dina virkgrejer är fantastiska! Ska nog testas och muggvärmare känns som lagom stort projekt!
    Vila lugnt!
    Sandra

    SvaraRadera
  5. Vilken smart idé! Ska jag absolut komma ihåg till i vinter när man köper varm choklad på skolan. Jag brukar alltid ta några extra servetter för att hålla muggen. Smartare med något virkat att trä på.

    Det där Ulrika garnet låter ju helt underbart (varför berättade du om det?! ;)) nu sög det i köpa garn tarmen. Jag som har lovat att inte handla mer garn. ujuj.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att denna virkteknik blir superfin hade velat virka en mössa av denna teknik. Dock är jag inte så kreativ att jag fixar göra ett sådant mönster *hinthint* ;-) Kanske hade man kunnat virka ungefär som "puffmössan"??

    SvaraRadera
  7. Oj vilket underbart mönster. Jag har länkat hit från min blog (hoppas det är ok?), har alldeles nyss börjat på min blog. Jag ska försöka mig på en tubhalsduk med den här tekniken, hoppas bara att det funkar.

    SvaraRadera
  8. Så läckert! Jag såg bilden på Google bildsök först och trodde det var ett armband. Jag tycker det skulle passa bra som ett arbete. Kanske kan man använda fina pärlor istället för knappar. Jag tror jag ska testa nåt sånt. :)

    SvaraRadera
  9. Super snyggt! man får massor utav inspiration från din blogg! så mycket snyggt! jag undrar bara vad du har använt för "teknik" när du har virkat i de stora bågarna, tycker du har fått till en så himla snygg kant mellan varven! :D

    SvaraRadera