söndag 16 december 2012

Lucka 16 - virkat hjärta

 


Favorit i repris. Så här virkar du detta lite avlånga hjärta:
 
Virka 2 lm.
Virka 2 fm i andra lm från virknålen. Vänd. Virka en lm. Virka 2fm i första m och en fm i andra. Vänd. Virka en lm. Virka 2 fm i första m och en i de två nästkommande. Fortsätt såhär, med att öka (2 fm i samma m) i första m( på varje varv, till du har 11 fm på varvet.
 
Virka en lm, sedan en st i andra m, tre dst i tredje m, 1 st i fjärde m, 1 lm och en sm i femte m. Virka en sm i sjätte m. Virka en sm i sjunde m, en lm och en st i åttonde m. Tre dst i nionde m, en st i tionde m. Virka en lm och slutligen en sm i elfte m. Virka ett varv med fm i avvikande färg. Tänk på att virka 2 fm i de tre översta m på"topparna" på hjärtat", annars viker det sig. Slut med en sm.
 
Om du vill se "steg för steg-bilder" på hur man virkar, så titta här: Virkat hjärta

(Jag har använt mig av virknål 2,5 på dessa två hjärtan, därför är de ite lika avlånga som de jag gjorde tidigare)

1 kommentar:

  1. många fina virkade saker du har haft i adventskalendern. bra tips med en adventskalendern. något som jag eventuellt kommer att ta efter nästa år. jag vet inte om du fick mailet att du blev vinnaren av virkbeskrivningarna på dukarna på min tävling http://haggalen.blogspot.se/2012/12/vinnaren-av-de-4-virkbeskrivningarna.html. Du får dem i morgon i ett vitt kuvert
    Susanne

    SvaraRadera