måndag 17 december 2012

Lucka 17 - virkad klocka



Garn: Candy
Virknål: 2,5

1.Virka 4 lm och slut med en sm.
2. Virka 2 fm i varje m (8)
2. * 1 fm, 2 fm i nästa m* Upprepa (12)
3. * 3 fm, 2 fm inästa m* Upprepa (15)
4. * 4 fm, 2 fm inästa m* Upprepa  (18)
5-11. fm (18)
12.  * 2 fm, 2 fm inästa m* Upprepa (24)
13.  * 3 fm, 2 fm inästa m* Upprepa (30)

Om du vill ha en liten kula så virka:
5 fm runt en magisk ring.
1 fm i varje m (5)
Klipp av garnet och forma till en boll och sy fast bollen i klockan.

3 kommentarer:

  1. Jättefina mönster du har, men jag förstår inte de första varven.
    Om jag varv 2 ska virka ökning i varannan maska blir det inte 8 m och var är maskorna jag ska öka i. Varvet innan är ju bara en lm ring..
    Hur menar du?
    mvh Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Agneta!
      Jag tänker mig att man virkar i de 4 maskorna som bildar själva ringen. Ett alternativ är att virka 8 fm runtom ringen istället på varv 2. Sedan hade tryckfelsnisse varit framme, ang siffrorna, men nu har jag rättat till dem. Tack för kommentaren :-D

      Radera
  2. Så bra! Nu klarnade det ;0) Tack,tack!
    mvh Agneta

    SvaraRadera