fredag 11 maj 2012

Virkmönster avlångt hjärta

Det här hjärtat är superenkelt att virka, och jag har virkat "topparna" på hjärtat på liknande sätt som jag brukar virka blommor!



 Börja med att lägga upp 2 lm. Virka 2 fm i andra lm från virknålen. Vänd. Virka en lm. Virka 2fm i första m och en  fm i andra. Vänd. Virka en lm. Virka 2 fm i första m och en i de två nästkommande. Fortsätt såhär, med att öka (2 fm i samma m) i första m( på varje varv, till du har 11 fm på varvet (vb)
Virka en lm, sedan en st i andra m, tre dst i tredje m, 1 st i fjärde m, 1 lm och en sm i femte m. Virka en sm i sjätte m. (hb)

 Virka en sm i sjunde m, en lm och en st i åttonde m. Tre dst i nionde m, en st i tionde m. Virka en lm och slutligen en sm i elfte m. (vb)
Virka ett varv med fm i avvikande färg. Tänk på att virka 2 fm i de tre översta m på"topparna" på hjärtat", annars viker det sig. Slut med en sm. (hb)

 Jag ville ha en lite gammaldags känsla på hjärtat och har virkat med garnet Cecilia.

 Vill du virka ett lite knubbigare hjärta finns bra mönster hos IA nyckelpiga.

8 kommentarer:

  1. Så söta hjärtan! Man skulle kanske göra vimplar med virkade hjärtan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra idé! Och vill man ha lite större hjärtan är det ju bara att virka vidare och öka tills det kanske är 13 eller 15 m på raden och ha 6/7 m för varje "topp" och virka tex sm,lm,/st/st,dst/dst,dst,dst/dst,st/st/ lm,sm. Ingen katt har synts till än :-(

      Radera
  2. Vilka söta hjärtan, dom gillar jag verkligen!
    Har gjort några stycken nu och kan inte sluta för dom är så roliga att göra :) Lägger ut en bild på min blogg när alla är klara och länkar naturligtvis till dig! Det är ju ditt mönster. Ha en fin fortsatt sommar!
    Hälsningar Mia

    SvaraRadera
  3. Tack för hjärtmönstret, jag letade i många timmar efter ett sånt innan jag hittade ditt fina. Nu säljer ett jag ett par hjärtan till förmån för Rosa bandet insamlingen (alla pengar går oavkortat dit) Tack och kram!

    SvaraRadera
  4. Åh så fina! Gjorde några efter din tydliga beskrivning. Får jag lägga upp dem på min blogg och länka?

    SvaraRadera
  5. Tack för fint mönster!

    SvaraRadera