söndag 4 november 2012

Stickad fuskpolo


Jag har vågat mig på att sticka. En fuskpolo.

Ett väldigt lätt mönster och inga färgbyten eftersom garnet sköter dem på egen hand ;-)

Stickor: 4
Garn: 2 nystan Freja, 514 grön multi

Lägg upp 96 maskor.
Sticka 8 varv resårstickning (varannan rät varannan avig)
Sticka sedan  63 varv slätstickning.
Sticka 8 varv resårstickning (varannan rät varannan avig)
 Maska av, och spar en lång bit tråd, ca 50 cm och sy ihop fuskpolon längs sidorna så att det blir en tub. Fäst och klipp av tråden så är den sedan färdig att användas!

Jag tycker att det blir ett riktigt bra mönster när man stickar med detta garn. Skall prova att virka något liknande och se vad det blir för resultat då.

Ibland vill man ha en stor mysig halsduk, men ibland känns den bara ivägen och man trasslar in sig. Då är detta ett perfekt alternativ!

Ps. Jag läste i GP igår om Sara och Alicemössan. Där nämndes omtankesfilten som många av er hjälpte mig att göra till Alice. Den blev ju så fin!!!:-D


3 kommentarer:

  1. Ja, det där blev ju riktigt läckert! Snyggt garn!

    SvaraRadera
  2. Vad bra! Har tänkt hela hösten att jag skulle sticka mig en sådan, men har inte haft något mönster/mått och har inte orkat ta tag i det. Nu kan jag ju "sno" dina mått, de verkar bra, men jag tror jag gör det på rundstickor....det borde funka det också.

    Jag hade så gärna varit med och sticka/virka till ett babypaket, men vi ska resa bort nu och jag är inte säker på att jag hinner till 23:e. Jag hakar på om du gör något mer liknande projekt.

    Tack för inspiration

    // Karin

    SvaraRadera
  3. Jättefin krage!! Tack för mönstret en sådan får jag försöka sticka nästa gång // Ulla

    SvaraRadera